Bun venit !

Blogul părintelui arhim. Dumitru Cobzaru din partea fiilor duhovniceşti!

sâmbătă, 3 decembrie 2016

„Între Dumnezeu şi Neamul meu...!” (repere: Petre Țuțea și Bartolomeu Valeriu Anania)

„Între Dumnezeu şi Neamul meu...!”[1]
(repere: Petre Țuțea și Bartolomeu Valeriu Anania)

În primul rând, aş vrea să îmi cer iertare tuturor de întârziere, sarcinile noastre sunt multiple, deşi astăzi nu am slujit la Catedrală ci la una din mânăstirile noastre, la oarecare distanţă, unde am şi sfinţit un clopot şi apoi am venit către dumneavoastră. Drumul este însă foarte anevoios şi ziceam preoţilor că ar trebui să vorbesc cu domnul primar de la Ţaga, care este şi membru în Adunarea eparhială a Clujului că trebuie neapărat făcut ceva. Cred eu că dacă se insistă, se şi poate face şi aceasta se impune celor care conduc destinul comunităţilor locale care trebuie neapărat să stăruie şi să rezolve problema infrastructurii, respectiv a drumului. Dar, dincolo de acest aspect, mă bucur că sunt împreună cu dumneavoastră în această seară, îi mulţumesc părintelui pentru invitaţie şi dumneavoastră pentru că v-aţi silit să veniţi să ascultaţi acest cuvânt. Nădăjduiesc să fie după sufletul dumneavoastră, iar tema şi conţinutul cuvântului meu să ne trezească la o realitate care, de altfel, ne preocupă dar ne simţim foarte neputincioşi.
Probabil că aţi intuit, atunci când aţi văzut sau vi s-a anunţat titlul „Între Dumnezeu şi Neamul meu...!”, că am să vorbesc despre ceea ce se întâmplă în ultima vreme şi ni se pare că nu este chiar în regulă, ceva ce se petrece dincolo de noi şi de puterea noastră, forţe din interior şi din exterior ne vor dezbinaţi, lovesc în tot ceea ce este mai sfânt în neamul nostru românesc, respectiv în Biserică, în Dumnezeu, pentru că ţinta finală este Dumnezeu. Să ştiţi şi să fiţi conştienţi de acest lucru, dacă se loveşte în Biserică, ţinta nu este preotul, episcopul, ci însuși Dumnezeu. Dumnezeu se vrea scos, nu s-a reuşit din şcoală, aşa cum s-a vrut la un moment dat, acum se vrea scos efectiv din societatea noastră, din ţara noastră. Ieri, la un hram de mânăstire, unde l-am sărbătorit pe Sfântul Ierarh Spiridon care este patronul Mânăstirii Strâmba, din judeţul Bistriţa-Năsăud, vorbeam în cuvântul de învăţătură, despre înveşnicirea obştii monahale şi a credincioşilor în zidurile unei mânăstiri, a unei ctitorii, iar în cuvântul de mulţumire, părintele duhovnic Paisie a schimbat sensul sloganului pe care l-aţi auzit – „vrem spitale, nu vrem catedrale” zicând: „vrem să ne înveşnicim în catedrale, nu vrem să ne înveşnicim în spitale”. Dar, dacă renunţăm la catedrale, o să ne înveşnicim în spitale. O să fie necesare spitalele, din ce în ce mai multe şi mai mari, pentru că oamenii, dacă nu mai găsesc soluţii, se îmbolnăvesc şi se îmbolnăvesc psihic. Ar trebui să se înfiinţeze, efectiv, spitale de nebuni. Nu vă puteţi închipui, în ţările unde L-au scos pe Dumnezeu, câtă depresie este! Ar trebui să căutaţi, pentru că sunt mijloace tehnice acum, dar chiar să vă informaţi şi să vedeţi câţi bolnavi psihic sunt în Occidentul care a încercat să-L scoată pe Dumnezeu din viaţa lui şi atunci o să vă daţi seama cât de necesară este Biserica pentru a rămâne în echilibru. Atunci când s-a pus problema unei legi a cultelor, unul din factorii care a convins a fost acela al păstrării unui echilibru. Biserica are acest rost extraordinar într-o comunitate şi într-o ţară – să păstreze echilibrul. Sigur că echilibrul este Însuşi Dumnezeu, El le ţine pe toate, aşa cum ţine întreg Universul. Vedeţi, câte planete gravitează în Cosmos, câte stele sunt, mai multe decât le vedem noi cu ochiul liber sau chiar cu telescopul, și toate sunt într-o ordine desăvârşită pe care Dumnezeu a făcut-o. Dumnezeu păstrează echilibrul, ca să nu se întâmple catastrofe. Cel care a dezechilibrat a fost omul, încă de la început. Aduceţi-vă aminte că, până la căderea lui Adam, exista o armonie deplină, omul era stăpân al întregii creaţii, al întregii făpturi, a tot ceea ce a făcut Dumnezeu. De pildă, se spune în Vechiul Testament că Dumnezeu a făcut fiarele sălbatice, dar le-a pus în slujba omului şi, mai concret, toate animalele au trecut prin faţa omului şi el le-a numit, le-a dat nume. Deci, erau fiare sălbatice nu în sensul în care ştim noi, astăzi, că este o fiară sălbatică. Au devenit, s-au sălbăticit animalele şi întreaga natură, atunci când omul a greşit, a căzut în păcatul neascultării faţă de Dumnezeu. Ce s-a întâmplat? El, omul, s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu şi în consecinţă natura s-a răzvrătit împotriva lui. I-o şi spune Dumnezeu lui Adam că-şi va câştiga existenţa în sudoarea muncii lui iar pământul îi va rodi spini şi pălămidă. Până atunci, avea la îndemână toate bunătăţile pământului, doar să întindă mâna şi să se hrănească. După aceea, a trebuit să muncească pământul răzbunător pentru ceea ce a făcut, iar el îi va rodi spini şi pălămidă. Apoi, toate calamităţile naturale, de la Adam încoace, sunt semne vădite ale faptului că omul a dezechilibrat ordinea pe care Dumnezeu a creat-o, s-a răzvrătit împotriva Lui şi inclusiv animalele au devenit, cu adevărat, fiare sălbatice şi un pericol pentru om. Anumite animale au trebuit domesticite efectiv ca să le stăpânească omul.
Revenind la subiectul meu, se încearcă dezbinarea Neamului românesc şi acest lucru nu se poate întâmpla decât dacă se dezbină sau distruge Biserica, atentând și subminând autoritatea bisericească, ceea ce se întâmplă, în ultima vreme, în societatea românească, din păcate. Oameni responsabili din ţara noastră, în același timp şi duhovniceşti, au căutat să vadă cine sunt cei din spatele acţiunilor îndreptate împotriva Neamului şi a Bisericii. Şi nu vă puteţi închipui, au găsit 40 de inși! Au și alcătuit un pomelnic cu numele lor, ca să fie pomeniţi, să ne rugăm pentru ei, deoarece sunt într-o ispită mare, nu-şi dau seama în ce capcană au intrat şi ce vor să facă. Așadar, 40 de persoane cât rău fac ţării noastre! Doar 40! Şi noi, milioane de oameni, nu putem face nimic! Suntem doar spectatori! Trăim o stare de neputinţă. Nu e adevărat, putem face foarte mult, inclusiv să-i recâştigăm și pe cei 40! Din păcate, soarta lor este aceea a lui Iuda, pe care a încercat Domnul Hristos să-l recâştige, dar el însuși n-a vrut să se salveze. Este nevoie de rugăciune, Iuda este printre noi...![2] Când își vor da seama de ceea ce au făcut împotriva neamului din care se trag, și la consecințele pe care acțiunile lor le pot avea în viitor, vor ajunge în starea şi la deznădejdea lui Iuda. Care este planul lor? Răstignirea neamului românesc!
Trebuie să înţelegem că, încă de la începuturile constituirii statului român, noi ştim prea bine, am învăţat la istorie, cel puţin pe vremea noastră, a celor mai cărunţi, deşi era în plin comunism, ne-am născut români şi în acelaşi timp şi creştini, aceasta este simbioza neamului românesc. Nu există o dată de naştere diferită de cea a botezului Neamului românesc. Ne-am născut totodată şi români şi creştini. Această unitate se vrea dezbinată și atunci nu mai suntem români, nu ne mai putem numi români şi bineînţeles nici creştini. Am să vă dau o pildă, e adevărat că trebuie să vorbesc despre alții dar n-am încotro, am constatat în multe locuri şi am şi stat de vorbă cu persoanele în cauză. Vedeţi, aici, costumul nostru popular, foarte frumos, elegant, care ne reprezintă pe noi, credinţa și tradițiile noastre, neamul nostru. Am întrebat pe primarul de la Căianul Mic din judeţul Bistriţa-Năsăud, care este baptist: „Domnule primar, de ce un neoprotestant nu se îmbracă în costum popular ?” şi n-a ştiut să-mi răspundă. Dacă un neoprotestant nu se îmbracă în costum popular asta înseamnă că şi-au pierdut, pe lângă credinţă, identitatea naţională, exact ceea ce vă spuneam. Așadar, pe lângă credinţă, şi-au pierdut și identitatea naţională, ei nu mai sunt, nu mai simt, nu mai gândesc româneşte, nu-şi mai îmbracă portul lor tradiţional, nu se mai regăsesc în părinţii lor, în moşii şi strămoşii lor. Aceasta se doreşte din partea celor care luptă împotriva Bisericii şi a Neamului nostru. Mitropolitul Bartolomeu, cel care mi-a inspirat tema, spunea că de se vrea dezbinarea ţării și a neamului nostru românesc, aceasta nu se poate face decât dacă se va reuşi destabilizarea sau dezbinarea Bisericii.
Mitropolitul Bartolomeu m-a inspirat în tema pe care am ales-o, deşi titlul este cel al cărţii lui Petre Ţuţea, un mare român, de care cu siguranţă aţi auzit şi pe care vă îndemn, neapărat, să-l citiţi ca să vă închipuiţi cum au gândit românii odinioară şi nu demult, români care au trecut prin temniţele comuniste; pentru mulţi, comunismul va deveni o parte a istoriei noastre dar n-o să înţelegem niciodată suferinţa celor care au trecut prin comunism împotrivindu-se, pentru că acest sistem a încercat acelaşi lucru, să scoată din fiinţa neamului românesc credinţa în Dumnezeu şi n-au reuşit, deși au încercat prin forme pe care nu vi le puteţi imagina. Cu atât mai puțin ni le imaginăm pe acestea care sunt acum, pentru că sunt atât de subversive, atât de subtile, la nişte nivele pe care noi n-avem cum să le intuim însă le resimţim, știm că se întâmplă ceva cu noi şi nu suntem în stare să ne împotrivim. De pildă, despre vremea comunistă, ar trebui să citiţi sau măcar aşa, un rezumat a ceea ce a însemnat fenomenul Piteşti, unde erau reeducaţi întemniţaţii pentru credinţă, să vedeţi ce atrocităţi, ce chinuri groaznice şi josnice...! La ce chinuri au fost supuşi românii noştri, intelectuali și buni creștini ai neamului nostru. Au reuşit să-i umilească, să spună şi să facă ce n-au vrut, dar n-au reuşit să-L scoată pe Dumnezeu din inima lor, din fiinţa lor, au rămas smeriţi, unii dintre ei au şi murit, cei mai mulţi, dar au rămas cu Dumnezeu, au rămas creştini şi au rămas români.
Vi l-am amintit pe Mitropolitul Bartolomeu pentru că noi ne considerăm urmaşii săi. A fost Arhiepiscopul şi Mitropolitul nostru vreme de aproape 20 de ani, a condus Eparhia noastră, Biserica noastră şi s-a implicat în viaţa poporului român. El n-a încetat o clipă să vegheze la ceea ce se întâmplă în ţara noastră, să spună lucrurilor pe nume şi de multe ori a reuşit să încline balanţa în favoarea noastră nu a străinilor, de foarte multe ori. Să-i citiţi Memoriile şi veţi afla acolo, de pildă, ce a făcut pentru români în America, vreme de 11 ani, sau ce a făcut pentru credință și neam în puşcărie vreme de 6 ani. V-aş da un exemplu din puşcărie şi nu neapărat a umilinţelor sau a torturilor. Mitropolitul Bartolomeu, în puşcărie, era doar diacon dar predica în fiecare duminică şi sărbătoare, prin Morse, în calorifer. Toată puşcăria muţea, la o anumită oră, şi aştepta predica părintelui Anania. Toţi stăteau cu urechile pe calorifere, în toată puşcăria, inclusiv gardienii care au lăsat să se întâmple acest lucru până la un moment dat. Şi cu siguranţă, aşa cum o făcea în libertate, o făcea şi în puşcărie, presăra și subînţelesuri împotriva regimului şi a celor care luptau sau subminau fiinţa neamului românesc. Vedeţi, ce conştiinţă…!
Aş vrea să fiu şi punctual, pentru că mi-am notat câteva lucruri, de fapt maxime dintr-un alt volum al lui Petre Ţuţea şi pe care, pentru seara noastră spirituală, să-i zicem, şi duhovnicească, le-am considerat foarte importante şi care ne-ar ajuta să înţelegem ceea ce vreau să vă transmit şi în acelaşi timp să ne bucure şi sufletul. Petre Ţuţea a făcut 13 ani de puşcărie comunistă şi a fost vecin într-un  bloc de garsoniere din Bucureşti, cu Arhimandritul Bartolomeu, uşă în uşă.
Încep cu primul punct şi am să dezvolt, apoi celelalte pe rând, deși aleator ele vor constitui un tot unitar. Spune Țuțea: „În afara slujbelor bisericii nu există scară către cer. Templul este spaţiul sacru, în aşa fel încât şi vecinătăţile devin sacre în prezenţa lui.”[3] Iată ce gând duhovnicesc al unui om care, până la un moment dat, şi el şi-a pus probleme, dar suferinţa l-a adus la o credinţă profundă, aşa cum o spunea şi un mare mărturisitor din vremea comunistă, Dimitrie Bejanu, că după 12 ani de puşcărie „n-am mai crezut că există Dumnezeu, am ştiut că există Dumnezeu”.
Dragii mei, perspectiva noastră nu este acest pământ. Aici am fost izgoniţi din cauza neascultării lui Adam şi apoi a tot ceea ce a adăugat omenirea, inclusiv noi. Aici este spaţiul în care noi trebuie să ne răscumpărăm greşalele, să redobândim cerul lui Dumnezeu, împărăţia Lui. Dar, ca să avem perspectiva cerului, nu putem fără Biserică, o spune un mare gânditor care nu era preot dar care întotdeauna spunea că el este un propovăduitor, chiar un adevărat preot şi o spunea responsabil pentru că noi ar trebui să ştim, creştini botezaţi fiind, facem parte din preoţia împărătească. Noi, cei care slujim sfintele altare, facem parte şi noi din preoţia împărătească, universală, doar excepţional avem şi preoţia sacerdotală, suntem hirotoniţi, urmaşii Apostolilor, săvârşim sfintele slujbe şi împărtăşim credincioşilor tainele şi harul lui Dumnezeu. Dar şi dumneavoastră sunteţi preoţi şi aveţi aceeaşi responsabilitate faţă de Biserică şi faţă de neam. Deci, în afara Bisericii nu putem avea perspectiva cerului, zice el, nu există scară către cer, aşa ca în vederea lui Iacob din Vechiul Testament de unde noi deducem că este vorba şi despre Maica Domnului, care a văzut o scară de la pământ până la cer pe care urcau şi coborau îngerii lui Dumnezeu. În colindele noastre spunem acest lucru, foarte frumos, că Maica Domnului este scara către cer pentru că prin ea Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, S-a întrupat, a coborât pe pământ, la oameni, iar prin Domnul Hristos şi sigur, implicit, prin Maica Domnului urcăm în cerul lui Dumnezeu. Şi spune el că şi vecinătăţile devin sacre în prezenţa lui. Am să vă citesc şi acest lucru, cred că mi l-am notat, „un sat fără biserică ni s-ar părea straniu”. Am trecut adesea prin Bulgaria spre Grecia şi spre Sfântul Munte şi prin cele mai multe sate n-am văzut biserici. Comuniştii au făcut ravagii acolo. Mi s-a părut totul pustiu, era foarte straniu, era ca o puşcărie fără garduri, fără ziduri și sârmă ghimpată dar mi se părea puşcărie. Să treci prin sate, să vezi case, să vezi câmpuri, dar să nu vezi un turn de biserică! Era foarte straniu. Petre Țuțea spune: „Ce pustiu ar fi spaţiul dacă n-ar fi punctat de biserici!”[4]. El, care a trăit într-o ţară cu biserici! Vă sfătuiesc, când treceţi, fiind foarte mobili acum şi se umblă prin toată lumea şi mai ales în Europa, să vedeţi că ceea ce vă spun eu este foarte adevărat. Să treceţi prin Bulgaria, pe lângă că sunteţi pândiţi de tot felul de primejdii, pentru că s-au nenorocit oamenii dacă n-au avut biserici, au devenit agresivi, au devenit fiare, tocmai cei care ar trebui să apere ordinea publică sunt cei care te agresează, te jecmănesc, dar te pot şi ataca. Aceasta este Bulgaria la ora asta, din cauză că n-au biserici, nu există educaţie creştină pe măsură.
Trec la următoarea vorbă a lui Petre Ţuţea: „Ştiţi unde puteţi căpăta definiţia omului? – te întreb. În templu. În Biserică. Acolo eşti comparat cu Dumnezeu fiincă exprimi chipul şi asemănarea Lui. Dacă Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni, ar dispărea şi omul.”[5] – ceea ce vă spuneam şi eu de legătura dintre neam şi credinţă. Fiinţa neamului nostru presupune şi credinţa. Deci, noi putem să ne răspundem la întrebări existenţiale despre noi înşine, despre viaţa și existenţa noastră doar în Biserică, pentru că acolo te compari cu Dumnezeu, te vezi în oglindă, dacă vreţi, pentru că noi suntem chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Doar prin Dumnezeu poţi afla cine eşti, ce rost ai pe pământ, care este rostul vieţii tale. Vedeţi unde se bate? Să nu ştii cine eşti, să nu ştii ce rost ai pe pământ, să crezi că existenţa ta s-a terminat cu moartea, că ai trăit ca un animal ca să mănânci, să bei şi să dormi, să te bucuri de plăceri lumeşti foarte trecătoare şi nedepline şi să mori pur şi simplu! Păi, aceasta este o viaţă foarte tristă, dezolantă, nu mi-ar plăcea să trăiesc o asemenea viaţă! Trebuie să-ţi pui probleme, trebuie să aflii răspunsuri, trebuie să cauţi, trebuie să râvneşti la mai mult, stă în firea omului! Omul este făcut să devină asemenea lui Dumnezeu. Adică, ce înseamnă acest lucru? Că eşti într-o continuă devenire. Ca să ajungi asemenea lui Dumnezeu Care este nesfârşit, este nemărginit, înseamnă că tu eşti într-o continuă devenire. Vom cunoaşte, spune un mare teolog al vremurilor noastre, Sofronie Saharov şi îl reia părintele Rafail Noica, că omul mântuit, omul sfânt ajunge să cunoască nemărginirea lui Dumnezeu, adică fără de începutul şi fără de sfârşitul lui Dumnezeu. Noi vorbim, în poveştile lui Petre Ispirescu şi ale lui Ion Creangă şi alte poveşti pe care le-am citit noi în copilărie, că acum te îngrozeşti de poveştile şi de desenele animate care sunt puse la îndemâna copiilor, despre tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte. Păi, aceste concepte erau luate din Biblie, din Scriptură, sunt adevăruri de credinţă. Tinereţea fără bătrâneţe şi viaţa fără de moarte sunt adevăruri ale credinţei noastre ortodoxe, dacă vreţi strămoşeşti, româneşti. Revin şi spun ei, omul mântuit, omul sfânt va cunoaşte nemărginirea lui Dumnezeu, el însuşi va deveni fără de început şi fără de sfârşit. Există o asemenea intuiţie, pe care v-o pot pune la suflet, trăind şi noi asemenea sentimente, în anumite momente din viaţa noastră. Sunt oameni pe care îi întâlnim pentru prima dată şi ne minunăm şi spunem: „Parcă te cunosc dintotdeauna!”. Şi aceasta este doar o fărâmă foarte mică din ceea ce o să fim şi o să cunoaştem în împărăţia lui Dumnezeu. Acolo vom cuprinde nemărginirea, aşa cum Maica Domnului a reuşit să cuprindă în pântecele ei pe Însuşi Dumnezeu, care este o taină mare, taina omului. Dacă Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni, pentru că decad din demnitatea și condiţia de om, devin animale pur şi simplu, turme. Şi aşa cum au reuşit comuniştii în alte părţi, îi nivelează pe oameni, chiar să-i pună şi să-i scoată din cutii, la muncă, la masă şi iar înapoi în cutie, cum au făcut cu cei din Asia până astăzi. Deci, asta se vrea, să devenim animale. Este o carte foarte frumoasă, sigur teologică dar poate fi pusă la îndemâna multora, autorul este Panayotis Nellas, “Omul – animal îndumnezeit”. Noi avem tendinţa aceasta spre animal sau animalic, dar nu este calea noastră. Calea noastră este îndumnezeirea! Ori, cei care stau în spatele dezbinării Neamului şi a Bisericii ne vor animale, să facă ce vor cu noi şi legile pe care le promovează, de asemenea, sunt animalice. Vă închipuiţi dumneavoastră, de pildă, eu mă minunez şi le spun și preoților de faţă, la Catedrala Mitropolitană facem foarte multe botezuri, câteva sute pe an şi este o rubrică, când înregistrezi fiecare copil în registrul matricol, care se referă la sexul copilului, dacă este băiat sau fată. Dar această rubrică va dispărea deoarece va dispărea şi din certificatul de naştere, probabil în curând şi în România, n-o să avem dreptul să confirmăm relitatea ci să așteptăm orientarea. Sunt ţări unde s-a scos din certificatul de naştere această rubrică, sexul copilului, și-l va alege el, la maturitate. Întotdeauna când bifez rubrica respectivă mă gândesc la ziua când va veni peste noi valul secularizării şi se va cere să scoatem această rubrică din registrul matricol al Bisericii! Pentru că şi Biserica este supusă legilor unei ţări şi oricum, dacă în cetificatul de naştere nu este trecut, chiar dacă îl botezi în cristelniţă şi ştii, n-ai dreptul să decizi dacă este băiat sau fată. Asta se doreşte. Ştiţi prea bine aceste lucruri, nu vă sunt străine. Dacă Biserica ar dispărea din istorie, istoria n-ar mai avea oameni, ar dispărea şi omul. Va rămâne o junglă şi jungla ştiţi ce înseamnă.
„În Biserică afli că exişti.”[6] De fapt, doar în Biserică trăieşti cu adevărat. „În Biserică afli că exişti”, îţi dai seama câtă importanţă ai. În Biserică, cler şi popor, nu există anonimi. În Biserică, fiecare om este o persoană unică şi irepetabilă. Şi pentru acea persoană unică şi irepetabilă Iisus Hristos S-a răstignit, cu acea persoană unică şi irepetabilă Dumnezeu vorbeşte foarte personal, există o legătură intimă. Doar în Biserică poţi avea acest sentiment că trăieşti cu adevărat, că exişti, că ai importanţă, eşti cineva, eşti fiul lui Dumnezeu şi El te tratează ca atare. Şi aşa ar trebui şi noi, preoţii, să tratăm, cu această responsabilitate, credincioşii noştri, să ne străduim din ce în ce mai mult să nu uităm statutul nostru de slujitori ai Bisericii şi ai credincioşilor noştri. Există o ispită şi în Biserică, ca şi în societatea românească şi din nou fac apel la memoria Mitropolitului Bartolomeu care, la un moment dat, pentru o anumită problemă din societatea românească, i-a răspuns public unui politician, unui parlamentar român, trăgându-l de urechi efectiv. Şi politicianul, foarte jignit, îi răspunde printr-o scrisoare deschisă mitropolitului să-şi vadă de treaba lui şi de Biserica lui, că are cine să se ocupe de problemele ţării. Iar mitropolitul, foarte jignit, i-a spus: „Ascultă, domnule parlamentar, înainte de a fi omul Bisericii, eu sunt cetăţeanul acestei ţări. Am dreptul la vot, chiar te-am şi votat pe dumneata dar dumneata ai uitat că ai fost votat de oameni şi că trebuie să le slujeşti interesul. Eu am experienţa americană, zicea el, unde parlamentarii lor îşi cunosc adevărata lor valoare, adică aceea de a sluji interesele celor care i-au votat, respectiv a cetăţenilor ţării sau statului respectiv.” Și a dezvoltat că uită politicianul român, parlamentarii, preşedinţii, miniştri că ei nu sunt stăpânii noştri, că ei sunt slujitorii acestui neam şi trebuie să-i apere interesele şi noi trebuie să fim mai responsabili atunci când votăm şi chiar să votăm, să mergem la vot şi să fim responsabili unde ne punem amprenta pentru că este şi greşeala noastră. S-a văzut foarte bine şi la alegerile anterioare că putem face multe. Nu ştiu cât de bine am ales dar am putut schimba, se poate schimba, se poate face ceva. Dar, să nu ne lăsăm manipulaţi, aşa cum se lasă societatea românească manipulată, astăzi.
Următoarea zicere: „La puşcărie am demonstrat vreme de două ore că istoria românilor dezgolită de crucile de pe scuturile voievozilor este egală cu zero. Că doar voievozii nu s-au bătut pentru ridicarea nivelului de trai! Istoria se face cu Biserica[7] În manualul de istorie, la un moment dat, s-a scos un capitol despre Ştefan cel Mare şi s-a pus un capitol despre un purtător de cuvânt sau o prezentatoare TV din viaţa contemporană. Dar, l-a scos pe Ştefan afară şi a pus o prezentatoare TV în istoria românilor! Păi, ea reprezintă istoria românilor? Ştefan cel Mare este istoria românilor şi pe drapelul de luptă al lui Ştefan cel Mare era Sfântul Gheorghe şi era crucea Domnului Hristos. O spune Petre Ţuţea! Două ore le-a vorbit puşcăriaşilor şi le-a demonstrat că istoria românilor dezgolită de crucile de pe scuturile voievozilor este egală cu zero. Atunci, educaţia copiilor noştri fără icoană, fără cruce, ştiţi prea bine că am trecut prin această experienţă, că s-a dorit neapărat scoaterea însemnelor religioase din şcoli, ce înseamnă altceva decât ceea ce spune Petre Ţuţea? O cultură fără Dumnezeu, nu este cultură. De altfel, cultura, acest cuvânt, vine de la cult şi ştiţi bine ce înseamnă cult pentru că el se săvârşeşte în Biserică, este al Bisericii, proprietatea efectivă a ei. Şi continuă: „că doar voievozii nu s-au bătut pentru ridicarea nivelului de trai”, cum se bat aceştia care vor să ridice nivelul de trai, să ajungem să trăim o viaţă foarte liniştită, fără griji, fără lipsuri şi să uităm de noi înşine, de aproapele nostru şi bineînţeles de Dumnezeu. Şi continuă şi zice: „Istoria se face cu Biserica”. Şi o spun eu şi am spus-o adesea, dacă din manualul de istorie sau din cartea de istorie a neamului nostru scoatem istoria Bisericii Ortodoxe Române, rămânem cu două coperţi, fără conţinut. Doar două coperţi! Scoateţi istoria Bisericii, istoria credinţei noastre dintr-o carte de istorie şi veţi rămâne cu coperta, atât, fără nimic. Şi o spune, iată, foarte frumos, Petre Ţuţea.
            „Cum văd participarea românilor de acum la mântuirea lor? – Simplu. Ducându-se la biserică. Și folosind știința ca peria de dinți.”[8] Pune el întrebarea şi răspunde. „Cum văd participarea românilor de acum la mântuirea lor? – Simplu. Ducându-se la biserică.” O şi spun Sfinţii Părinţi: în afara Bisericii, nu există mântuire. Ce înseamnă mântuire? Libertate! Ce ne dorim noi cel mai mult? Să fim liberi. Se poate libertate fără Dumnezeu? Cine ne-a oferit libertatea? Dumnezeu, El ne-a lăsat liberul arbitru.
„Şi folosind ştiinţa ca peria de dinţi” – o spune el, simpatic – ”Tot ce spune ştiinţa să nu-i lase cu gura căscată şi tot ce spune un popă de la Cucuieţii din Deal să considere adevăr ritualic.”[9] Auziţi ce spune? Un popă de la cucuieţii din deal înseamnă un preot care are un nivel de cultură redus. Să ai mai mare încredere în popa respectiv decât în ce te amăgeşte ştiinţa, să te speli pe dinţi, spune el. N-o ignorăm, dar nu ştiinţa ne mântuieşte, însă este important să ne spălăm pe dinţi.
Şi mai departe, tot de la Petre Ţuţea: „Am făcut o mărturisire într-o curte cu șase sute de inşi, în închisoarea de la Aiud. Fraţilor, am zis, dacă murim toţi aici, în haine vărgate şi în lanţuri, nu noi facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea să murim pentru el.”[10] Ce conştiinţă aveau înaintaşii noştri? Nu noi facem onoare ţării că ne dăm sângele pentru ea, ci ţara ne face onoarea că ne dă şansa să ne vărsăm sângele. Iar ţara ne cere acum, ne cere sângele, ne cere să ne răstignim într-adevăr. Problemele nu se vor termina, se vor amplifica şi noi trebuie să avem curajul de a mărturisi. Iar curajul de a mărturisi credinţa în Dumnezeu şi în neamul tău, respectiv în neamul românesc, va costa scump, ne va costa foarte scump, inclusiv sângele, dar aceasta este onoarea pe care ne-o oferă neamul nostru. Vă spun tot de la Mitropolitul Bartolomeu, convertind zicerea lui Petre Ţuţea, referindu-mă la un anume preot din eparhia noastră care a devenit parlamentar. La un moment dat, Biserica a luat atitudine asupra preoților că nu pot face politică de partid, noi facem politica neamului nostru, n-avem voie să facem politică de partid. Şi decizia Bisericii a trebuit aplicată şi parlamentarul respectiv, după ce şi-a terminat mandatul, a trebuit să revină în preoţie şi să renunţe la politică. Nu a vrut să renunţe la politică şi i-a spus Mitropolitului: „Păi, eu, de acolo, aş putea face multe pentru Biserică.” Şi atunci i-a zis Mitropolitul: „Biserica face pentru tine, nu tu pentru Biserică. Dacă ai înţelege acest lucru...” Dacă am înţelege noi acest lucru, că Biserica face pentru noi totul, nu noi facem pentru Biserică, nici noi, preoţii. Ceea ce spunea foarte frumos despre neamul nostru, la șase sute de inşi de la Aiud, puşcăriaşi amărâţi, „dacă murim toţi, aici, în haine vărgate şi în lanţuri, nu noi facem cinste poporului român că murim pentru el, ci el ne face onoarea să murim pentru el.” – conştiinţă de patriot! Unde este conştiinţa aceasta la neamul nostru, astăzi?
Şi ultima, o frază mai delicată, nici nu ştiu dacă nu am să evit, dar cred că și mulţi dintre dumneavoastră v-aţi exprimat părerea la fel chiar dacă cu alte cuvinte însă consonând cu Petre Ţuţea. Am să spun aşa cum este, citesc ce este scris. „Vlad Ţepeş are meritul de a fi pus pe tronul Moldovei pe cel mai mare voievod român, pe Ştefan cel Mare. Cu armele! Are meritul că l-a şi bătut. Și are mai ales meritul că a coborât morala absolută prin ţepele puse în cur la nivel absolut. Dormeai cu punga de aur la cap şi ți-era frică să n-o furi tu de la tine. Ăsta-i voievod absolut, Vlad Ţepeş. Păi fără ăsta istoria românilor e o pajişte cu miei!”[11] Dormeai cu punga de aur la cap şi-ţi era frică să n-o furi tu, de la tine… Morala absolută! Unde este morala, astăzi? Şi nu se poate sistem moral fără Biserică, fără credinţă creştină. Noi am învăţat la şcoală, tehnic, e adevărat, dar este un adevăr prin excelenţă, că niciodată n-a rezistat un sistem moral în lume dacă n-a avut suport religios, dumnezeiesc efectiv. Dacă vreţi, toate legile de la Iustinian încoace, vorbesc de secolul VI-VII, toate au avut inspiraţie profund creştină. Ceea ce se întâmplă astăzi cu legile noastre este de inspiraţie diavolească, diabolică şi imorală. Cum să legiferezi tu imoralitatea? Dar nu se poate, cum să faci lege pentru imoralitate? O să facem, până la urmă, o lege şi pentru hoţi, adică să putem fura, nu că nu sunt atâtea legi prin care se fură, dar o să ne facem şi oficial. De ce să nu facem legi oficiale ca să putem fura? Aşa cum putem păcătui oficial, de ce să nu putem şi fura oficial, cum de altfel se face? Totuși, cred că ne-ar plăcea, în ţara asta, să se mai nască un Vlad Ţepeş.
Acestea fiind zise, aş vrea să reţineţi, din tot ceea ce v-am spus, că între Dumnezeu şi Neamul meu sunt eu, eu însumi. Între Dumnezeu şi Neamul meu nu este altcineva decât eu. Eu sunt creştin botezat şi eu sunt român şi aceasta înseamnă trup şi suflet. Dacă mi se desparte sufletul de trup, eu nu mai sunt eu însumi, sunt un om mort. Dacă i se scoate sufletul unui om, rămâne doar ţărână. Dacă se scoate din viaţa neamului nostru Biserica, rămâne un trup fără suflet şi atunci poporul nostru moare, aşa cum frumos o spunea Petre Ţuţea. Şi nu că nu se poate face ceva. Se pot face și foarte multe. Cineva aude. Am să pun conferinţa, oricum, şi pe internet. Mai sunt oameni care aud şi mai sunt oameni care, dacă nu au avut conştiinţă, li se poate trezi conştiinţa şi românească şi creştină. Nu este nevoie să treci prin puşcăria comunistă ca să ajungi la o conştiinţă creştină autentică şi o conştiinţă de neam adevărată. Trăind aceste vremuri este suficient să fii atent şi responsabil de ceea ce se întâmplă şi să te trezeşti, cum foarte mulţi intelectuali din Bucureşti și din alte părți au început, pe care îi doare inima, au început și fizic, efectiv, să-i doară inima pentru neamul nostru românesc şi respectiv pentru credinţa noastră strămoşească, oameni care poate niciodată până acum n-au vorbit despre Dumnezeu sau despre Biserică sau despre faptul că sunt români. Au evitat aceste lucruri, ca să nu deranjeze. Şi-au dat seama că în momentele prin care noi trecem trebuie să afirmăm aceste lucruri, trebuie să spunem din ce în ce mai mult, că suntem români, că suntem creştini. De ce alţii, de ziua naţională şi nu numai, îşi arborează drapelele în voie, de bună voie şi cu voie bună, iar noi gândim că e de datoria primarilor să pună pe stâlpi şi pe instituţii? Alte ţări se bucură de ziua lor naţională, fiecare cetățean are pe casa lui un drapel sau, în ziua aceea, îl poartă în mână sau măcar pe piept. Uitaţi ce fac ungurii la noi în ţară! Dar, pot fi apreciaţi în comparaţie cu noi care nu ştim să milităm pentru drepturile noastre. Ei ştiu să lupte, chiar dacă nouă ne fac rău, ei luptă pentru idealul lor, pentru nebunia lor. Dar noi nu o facem pentru un ideal sfânt, că suntem creştini şi că suntem români. De ce unii o pot face şi noi n-o putem face? Aceste lucruri şi valori trebuie cultivate în Biserică, în familie care înseamnă tot biserică, în societatea noastră. Să nu ne fie frică şi jenă să ne facem semnul sfintei cruci pe drum, când trecem pe lângă o troiţă şi pe lângă o biserică. De ce să ne fie jenă? Eu sunt creştin, asta este identitatea mea. Altul scuipă, înjură, aia e identitatea lui, are libertate să facă acest lucru, nimeni nu-l opreşte, aceea este identitatea lui, dar nu este şi a mea, nu trebuie să fac ca şi el. Mi-e ruşine de cel care înjură ca eu să zic Doamne ajută! sau să-mi fac semnul sfintei cruci? Ba să-i fie ruşine lui şi de ce face şi de faptul că mă huleşte pe mine că mă rog sau îmi fac semnul sfintei cruci. De ce să-mi fie ruşine că sunt român? Că mă duc în Occident şi din cauza unora dintre ţigani sau chiar români care ne-au făcut de râs în toată lumea, trebuie să nu spun nimănui şi să ascund că sunt român? Dar de ce? Ba, uite, sunt român şi vreau să-ţi demonstrez că asta înseamnă român. Acum nu suntem discriminatori, sunt făpturile lui Dumnezeu, trebuie să se mântuiască, să vină la cunoştinţa adevărului, nu? – aşa spune Sfânta Scriptură. Dar, nu trebuie să-mi pierd identitatea eu, nu trebuie să ne molipsim de la nimeni. Noi avem identitate, avem valori, avem comori şi de credinţă şi de istorie care pot fi puse în valoare în aşa măsură încât să fim şi mândri, încât să fim şi voioşi, încât să ne rezolvăm problemele, încât să fim stăpâni în ţara noastră şi să fim credincioşi adevăraţi în Biserica noastră. Aşa să fie! Să ne ajute Bunul Dumnezeu!

***
Abstract
Articolul prezintă și dezbate importanța și rolul Bisericii în păstrarea identității naționale pornind de la o serie de maxime scrise de Petre Țuțea. Datorită faptului că Dumnezeu este echilibrul lumii, Biserica exercită acest rol în cadrul comunității și a societății pentru a ne feri de atacurile care tind să vină din tot mai multe direcții. Generațiile actuale și viitoare trebuie să conștientizeze faptul că identitatea noastră este aceea de români și creștini, fără a putea omite nici unul dintre acești termeni. Din Biserică aflăm cine suntem și ce suntem ca neam, dar și ca individ pentru că Biserica ne oferă perspectiva cerului și descoperim că fiecare suntem responsabili față de Biserică și neam în calitate de membri ai preoției împărătești. Prin asemănarea noastră cu Dumnezeu noi ne putem afla rostul și importanța existenței noastre pe pământ. Tot Biserica este cea care facilitează aflarea acestor răspunsuri punându-ne în fața unei oglinzi în care să ne comparăm cu Dumnezeu și să ne amintim că fiecare dintre noi e o persoană unică și irepetabilă pentru care Iisus Hristos s-a răstignit, și că suntem fii lui Dumnezeu. Istoria neamului nostru românesc se suprapune perfect peste istoria Bisericii, fără de care cărțile noastre de istorie nu are avea nici un conținut. Istoria ne arată că Domnii neamului nostru românesc au luptat pentru păstrarea credinței strămoșești și astfel a libertății primite de la Dumnezeu. Între Dumnezeu și Neamul meu nu este altcineva decât eu, fiind român și fiind botezat creștin, trupul și sufletul meu au o identitate, pierzând legătura cu Biserica, identitatea aceasta se dezbină și astfel poporul moare.
The current article presents and debates the importance and role of the Church in maintaining the national identity based on a series of aphorisms written by Petre Țuțea. Due to the fact that God is the balance of the world, the Church bears this role within the community and the society in order to guard us from the attacks that tend to arise from an increasing number of directions. The present day and future generations must be aware of the fact that our identity is that of Romanians and Christians, without being able to omit any of these terms. From the Church we find out who and what we are as a nation, but also as individuals because the Church offers us the perspective of Heaven and we discover that each of us is responsible towards the Church and the nation as members of the imperial priesthood. Through our likeness to God we can find our purpose and the importance of our existence on Earth. The Church is once more the one to facilitate the answers to these questions by placing us in front of a mirror in which we compare ourselves to God and remember that each of us is a unique and non-recurring person for whom Jesus Christ crucified Himself, and that we are God’s sons. The history of our Romanian kind can be perfectly overlapped over the history of the Church, without which our history books would not have any contents. History shows us that the Rulers of our Romanian nation fought for keeping the ancestral faith and therefore the freedom we received from God. Between God and my Kind there isn’t anyone else but me, by being Romanian and baptized as Christian, my body and soul have an identity; losing the connection with the Church, this identity is separated and hence the people dies.

[1] Conferință susținuta în Comuna Geaca, județul Cluj, la 13 decembrie 2015.
[2] Mitropolitul Bartolomeu, Corupția spirituala. Texte social-teologice, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2011, p. 312.
[3] Petre Țuțea, 322 de vorbe memorabile ale lui Petre Țuțea, Editura Humanitas, București, 1997, p. 23.
[4] Ibidem.
[5] Ibidem.
[6] Ibidem.
[7] Ibidem, p. 83-84.
[8] Ibidem, p. 85.
[9] Ibidem.
[10] Ibidem, p.86.
[11] Ibidem, p. 119.